Helge Ingstad, Thorbjørn Tufte, Lars Monsen og Hans Lidman. Villmarkinger og forfattere som alle har én ting til felles. De har fyrt sine bål, og skildret dem godt. Til sammen har de tusenvis av bål bak seg. Under varierende forhold har de nøret opp sine ildsteder for matlaging, trivsel og varme. Sågar som livreddende tiltak i en villmark, der kulde og fuktighet kunne tatt liv om ikke den krøllhårede nordmannen hadde behersket sin bålfyringskunst. Bålet er også leirplassens uomtvistelige sentrum. Det kommer i alle slags former, størrelser og fasonger. Med ulikt brensel. Fra sure, trege og røykfylte høstbål av bjørk, til spede små fjellbål av tørr vierkvist eller mektige og lysende tyribål i gamle furuskoger.
Mangt og meget kan sies og skrives om bålfyringens kunst. I bunn og grunn handler det om enkle prinsipper. Du må ha en opptenningskilde. Du må ha brensel. Og du må sørge for tilstrekkelig luft til ilden. Bålfyring i gammelskogen og i rypefjellet er to ulike idretter, som hver for seg krever sin tilnærming. Tilgangen på brensel i eldre granskog eller furuskog er som regel god. Du finner flust av tynn tørr opptenningskvist på bakken eller i nedre del av treet, og du behøver ikke bevege deg langt for å sanke inn mengder av brensel til å skape et bål som vil vare i timevis. Noe annet er det i skoggrensen, der du kan hende må fyre opp med noen medbragte neverflak og stedegen lyng eller gress, før du bygger på med tynne pinner eller røtter fra vierkratt eller dvergbjørk. Et godt fjellbål er en liten kunst, og krever som oftest større innsats å holde i gang.
Uansett form, type eller størrelse er bålet sentrum av det sted i naturen du befinner deg. Det åpne ildstedet under himmelen skaper trivsel for villmarkinger og naturfolk, om det brenner for din matlaging, ditt kaffekok eller kun for litt ekstra varme til dine valne fingre.
Legg igjen en kommentar